ZIERIKZEE – Hij heeft nog geen eindplaatje voor ogen. Zoveel heeft hij de achterliggende jaren wel geleerd. Maar Zuidhoek-directeur Jos Rijk gaat voor een Schouwen-Duiveland waar elektrisch vervoer uitkomst biedt voor iedereen én met basisbanen uiteindelijk tientallen mensen uit de bijstand kunnen en een zinvolle bijdrage aan de eilandelijke samenleving leveren. En die kans wordt beduidend groter als de Zuidhoek eind januari te horen krijgt dat ze één miljoen gewonnen heeft van de landelijke Startfoundation. Want dat behelst de Werkinnovatieprijs.
De eerste stap is al gezet. De Zuidhoek zit al bij de beste tien ideeën en heeft daarmee €10.000 gewonnen. Dat geld wordt nu ingezet om de plannen verder uit te werken, zodat op 8 december (de deadline) het definitief kan worden ingediend. Het plan is nadrukkelijk niet van Rijk alleen. ,,Nee, we borduren voort op initiatieven die er al zijn. Bijvoorbeeld van Duurzame Mobiliteit Zeeland en SD op Weg.’’ Laatstgenoemde zet elektrisch (deel) vervoer op , waarmee met name ouderen hun mobiliteit kunnen terugwinnen.
Maar innovatieve veranderingen gaat niet vanzelf. ,,We weten niet wat wel en niet werkt. Daarom is het innovatie. We moeten dus meebewegen met onze bevindingen,” aldus Rijk. Maar het startpunt is er. ,,Soms denk je dat er niets gebeurt en als je dan even omkijkt dan pas ervaar je de veranderingen.’’ Wat hem betreft komen er twee zogenoemde ‘mobiliteitshubs; in Zierikzee en Renesse. Vandaaruit kunnen mensen met een basisbaan aan de slag. In bijvoorbeeld het dorpshuis, maar ook in de directe omgeving.
Op de vraag hoeveel mensen er in aanmerking komen voor zo’n basisbaan moet Jos Rijk het antwoord schuldig blijven. ,,We hebben nu zo’n vierhonderd mensen in de bijstand. Je hoort dat de helft daarvan wellicht in aanmerking kan komen.’’ Rijk is ervan overtuigd dat het belangrijk is voor de eigenwaarde van mensen, wanneer ze een baan hebben. Veel mensen werken met plezier binnen de muren van de Zuidhoek. Anderen zijn gebaat met een werkplek elders. ,,Belangrijk voor de wedstrijd is dat het wel banen met maximaal maatschappelijke impact moeten zijn.’’ Maar daar liggen volop kansen denkt hij. Zo heeft hij ervaring met klussendiensten, verstrekken van warme maaltijden en tuinonderhoud.
Het moet natuurlijk werk zijn wat het reguliere werk niet in de weg zit vanuit concurrentie-oogpunt. Maar dan blijft er nog voldoende over denkt Rijk. Uiteindelijk ziet hij een coöperatie voor zich van waaruit de mensen aan de slag gaan. Op dit moment kan het de FlexBV van de Zuidhoek zelf zijn. De uitdaging is nu om er een bussinesmodel aan te koppelen. ,,Uiteindelijk gaat het om geld. Zo moeten de basisbanen minimaal 28 uur behelzen wil er een financieel voordeel voor de gemeente inzitten. We moeten het allemaal nog uitwerken, maar onderaan de streep moet het kloppen.
Als de Zuidhoek het miljoen binnenhaalt, zal dat geld vooral voor het optuigen van de organisatie zijn. ,,Voor nu is het belangrijk dat we zoveel mogelijk partners aan tafel krijgen en dat het idee breed gedragen wordt. En als voldragen plan in de eerste week van december op de bus gaat, breekt een spannende periode aan. ,,Ik hoop echt dat we het winnen. Als dat niet zo is, dan wil ik ook door maar dan moeten we bijvoorbeeld de gemeente rond de tafel om te kijken wat de mogelijkheden zijn’’.